Diagnoza organizacji
Diagnoza Organizacji – czym jest IAPS?
Identyfikacja i Analiza Potrzeb Szkoleniowych stanowi usługę diagnostyczno-doradczą, umożliwiającą poznanie rzeczywistych potrzeb szkoleniowych: firm oraz instytucji, zespołów działających w ich ramach oraz indywidualnych pracowników.
Najważniejszy pierwszy krok
Identyfikacja i analiza potrzeb szkoleniowych stanowi pierwszy i kluczowy etap profesjonalnego procesu szkoleniowego. Bardzo ważne, aby szkolenia odpowiadały na rzeczywiste potrzeby firm – wówczas zainwestowane pieniądze oraz czas zaprocentują, a zysk wypracowany w wyniku inwestycji może być znaczący.
4 etapy procesu IAPS:
- Zawarcie porozumienia z klientem.
- Zbieranie danych w ramach procesu diagnozy organizacyjnej.
- Przeprowadzenie analizy oraz interpretacji danych uzyskanych w wyniku diagnozy organizacyjnej.
- Sesja informacji zwrotnej.
Metodologia badań:
Podczas prowadzenia Identyfikacji i Analizy Potrzeb Szkoleniowych korzystam wyłącznie z najbardziej efektywnych narzędzi. Posiadane przeze mnie kompetencje w dziedzinie psychologii organizacji stanowią gwarancję ich prawidłowego zastosowania.
W procesie diagnozy organizacyjnej posługuję się najczęściej następującymi metodami:
- ustrukturowany wywiad
- nieustrukturowany wywiad
- wywiad epizodyczny
- badanie kwestionariuszowe
- obserwacja
- analiza dokumentów
- analiza ogólnodostępnych informacji na temat firmy
Efekt końcowy:
Rezultat końcowy procesu IAPS stanowi raport diagnostyczno-doradczy, składający się z:
- opisu procedury oraz przyjętej metodologii
- szczegółowej charakterystyki zidentyfikowanych w wyniku IAPS problemów organizacyjnych
- rekomendacji strategii szkoleniowej dostosowanej do indywidualnych potrzeb organizacji
- sugestii zmian natury pozaedukacyjnej (organizacyjnej, kadrowej, procesowej).
Raport przekazywany jest kierownictwu firmy oraz omawiany podczas sesji podsumowującej procedurę IAPS.
Główne korzyści płynące z IAPS:
- Precyzyjne dobranie szkoleń do potrzeb odbiorcy to: oszczędność pieniędzy oraz czasu klienta – w budżecie firmy uwzględnione zostają wyłącznie te szkolenia, które są rzeczywiście potrzebne.
- Już samo przeprowadzenie badań w ramach IAPS może skutkować podniesieniem motywacji pracowników. Stanowi bowiem wiarygodny sygnał traktowania przez kierownictwo rozwoju firmy oraz pracowników z należytą powagą.
Korzyści płynące z zatrudnienia zewnętrznego konsultanta:
Zewnętrzne spojrzenie może być niezwykle cenne. Gdy jesteśmy osobiście zaangażowani w proces, możemy nie dostrzegać problemów, ani nie słyszeć krytycznych uwag. Psycholodzy społeczni odkryli i opisali wspomniany mechanizm, określając go mianem „efektu ojcostwa”. W celu trafnego zidentyfikowania problemów organizacyjnych warto zlecić przeprowadzenie IAPS zewnętrznemu ekspertowi, który zachowa obiektywizm.
Co dalej?
Zapraszam do kontaktu. Z przyjemnością udzielę dodatkowych informacji na temat oferowanej przeze mnie usługi IAPS oraz dokonam wyceny przeprowadzenia diagnozy organizacyjnej Twojej Firmy.